Choroideamusic.com

Music Works of choro the Japanese Guitarist

arranging Choroidea Online

「仮のベースとA、Bメロを考える」 -こおろぎ 2日目- 「choro VS こおろぎ アレンジ対決!」 / Tentative bass, Verse and Pre-chorus -Kohrogi 2nd Day-

2016/02/12

新企画! 作曲の段階からアレンジが完成するまでの過程を全部公開!

Jeeptaギタリストのchoroと作・編曲家のこおろぎによるアレンジ対決方式で、ひとつの作曲された未アレンジ曲のアレンジの過程を、それぞれに公開!

Brand-new project! The whole process of music arrangement will be revealed here!

This is an arrange duel by the guitarist of Jeepta, choro and a composer/arranger Kohrogi. They arrange the same music and reveal the whole process on this site.

詳しい企画内容、二人のプロフィールについてはこちら。
The details are here.
http://choroideamusic.com/choro-vs-kohrogi/

楽曲応募の中から、今回選ばれた作品はこちら。
The lucky singer-song-writer who won the privilege of arranging is here.
gPyymULL_400x400
「作曲について語るマモルさん」こと、「はと」さんの楽曲『HM』。
Mr. Hato a.k.a. "Mamoru-san who talks about composing" and his song "HM."
https://twitter.com/eminem_san

この楽曲を使用させて頂き、アレンジが完成するまでの過程をお見せしていきます!
Choro and Kohrogi are going to arrange this song and you can see the whole process of it!

ビの仮ベース / Tentative bass of Chorus

kohrogi

さて2日目。サビに仮のベースを入れます。スティングレイのフレットレスを使用。
(※1日目の記事はこちら)

Now the second day, I'm going to add a tentative bass, Stingray fretless bass.

StingrayFretless Bass

ベースを入れている時にいい感じのベースラインが見つかったのでコードをちょっといじる。「ひとかけ〜」の後のBをDに。

While doing this I found a good bass line, I changed the chords a little. Replaced the chord after ♪Hitokake♪ B to D.


▲Bass in the Chorus part

キーがCなのでベースが軽くなってしまうのが悩ましい。ベースは4弦だと最低音はE、頑張ってD#までしか出ないので、Cだとオクターブ上になってしまう。

シンセベースだと1オクターブ下で鳴らせるんだけど。試しに入れてみた。

I don't like that the bass sounds too light because the key is C. The lowest note is E or maybe D# at most. C is an octave high.

The synthesizer bass doesn't have to be an octave high. Let's give it a try.


▲Synthesizer bass in the Chorus part

悪くないけど今の所はスティングレイでいこう。

Not bad...but I think I like Stingray better.

Aメロを詰める / Working on the 1st Verse

Aメロ詰めていこう。

「夢の中」な感じでふわふわと。

Let's get to work on the 1st verse.

The keywords are dreamy and ambiguous.

ワモノの音色、フレーズを変える / Changing notable sound and phrases

ここで使いそうな楽器を読み込みまくる。

チェレスタ。チューブラーベル、ストリングス各種奏法、Omnisphere、木管、グロッケン、シロフォン。民族楽器っぽいのもいれたいのでEthnoも立ち上げる。

Now I install all the instruments I want to use.

Celesta, tubelar bell, various stringed instruments, Omnisphere, woodwind instruments, metallophone, xylophone. I activate Ethno to have some folk instruments.

2_Ethno

まずピアノを抜いてチェレスタのアルペジオを入れる。ここは仮で、あとでフレーズは詰めよう。

ベースはストリングスのピチカート。

チェレスタに重ねるシンセないかなと思って探してたらベースにピッタリな音色が見つかったのでベースのフレーズに重ねる。リリースが長過ぎるのでエディットして短く。

Omnisphereは基本的にエフェクトがかかりすぎててリリースも長い音色が多いので、AMPエンベロープのエディットは必須。

First, I subtract piano and add celesta arpeggio. It's only for now. As for the phrases, I'll work on them later.

The bass played with pizzicato.

I found a synthesizer tone that matches perfectly with celesta, so add that to the bass. I cut the release short and use it.

Omnisphere tones have basically long release, so edit of the AMP Envelope is must.

image05
▲Edit of AMP Envelope is must!

クラシックっぽい音にシンセを混ぜたり、置き換えたりして現代っぽく。

大体こんな感じかな。

To the classical musical sounds, I add or replace with synthesizer sound and make it modern.

It goes like this.


▲1st Verse done with tones

ープからサンプルを抜き出して組み合わせる / Get samples from loops and reconstruct them

リズムもつけよう。DAW上のテンポが180のせいで音色が選びにくい……w

めんどくさいけどAメロだけ90にしよう

そんなにガッツリじゃなくて合いの手的なのがいいな。

まずUdu入れよう。Uduすき。低音でボビョンって音ね。REXファイルのループからサンプルを並び替える。上がエディット前で下がエディット後。

Let's put some rhythm. Hard to decide the tone because of DAW tempo 180...

It's a little bothering but make it 90 only for the 1st Verse.

Not gorgeous or dramatic ones but natural and spontaneous I prefer.

First Udu. I love Udu. A bass tone that goes like "Bo-biyon." I got some samples from REX Loops and reconstruct them. Upper is before edit, lower is after.

2_Udu

そしてグリッチ。合いそうなのを全部トラックに並べる。
StudioOneは再生しながらテンポに同期してサンプルを探せるから便利。

Then Glitch. Line up everthing that seems suitable. I like Studio One, I can search for samples by tempo while playing.

2_蜷梧悄縺励↑縺後i
▲Search while syncing tempo and timing

なんかこれStudioOneの広告記事みたいになりそうな予感がするな。MI7の方、お仕事ください。(直球)

グリッチのループサンプルを分解して曲にあうパターンを試行錯誤。あまり入れすぎると良くないしな。ここはリズムアレンジをきちんと詰める。

画面がかなり散らかってしまっった。トラックの半分くらいはミュートしてるんだけど。

I seem to feel like it's going to be a publicity for Studio One. M17, please give me a job.(plain-speaking)

Break down the loop samples from Glitch and try to find the pattern. Too much is no good. Concentrate on rhythm arrangement.

Wow, the screen is so messy. Half of the tracks are muted.

2_Glitch

リズムを入れて、Aメロはこんな感じに。

▲1st Verse with rhythm

思いついたのでチューブラーベルも入れたよ。

80~90%出来た時点で次のセクションへとりかかる。

I added the tubelar bell too.

80 to 90% done, then go on to the next section.

Bメロを詰める / Working on the Pre-chorus

Bメロ。いつもは一番最後にして、サビとAメロの繋ぎ方を調節する事が多いんだけど、今回はそのままBにいっちゃう。

Aメロからテンポを倍に、リズムを段々細かくして、サビで開放感を生むようにしたい。

とりあえず頭にドーンっていうキックとスネアの刻みを入れてみる。

そして、仮のベース入れよう。ここはフレットレス似合うな。やっとローンが終わっただけのことはあるな。

Now, I usually go on to the Churus part, then make the Pre-churus a sort of a brige to connect the 1st Verse to the Chorus. But today I go on to the Pre-chorus.

Double the tempo, shorten the rhythm, give a sense of openness on the Churus.

At the beginning, The sound of bass drum and snare drum.

Then add a tentative bass. Fretless is perfect here. I've just finished the easy-payment plan.


▲Bass added Pre-chorus

伴奏にどの楽器入れるか悩むなあ。

チェレスタはどうだろう。

I can't decide which instruments to choose for the backing.

How about the celesta?


▲Celesta added Pre-chorus

うーん、Aメロもチェレスタなのでメリハリに欠けるなあ。
ストリングスのスタッカートはどうかな。

Mmmm, the celesta is also in the Verse. It's boring.
How about staccato of strings?


▲Strings added Pre-chorus

後半のトレモロと繋がる感じでいいかもしれない

あと、薄く入るコードっぽいものと、裏に入るメロディを入れたいんだけど。いいアイデアが思いつかないのでここは置いておいて、サビにいっちゃおう。

ここで2日目終了

Not bad. Blend in to the tremolo of the latter half.

I also want to have delicate sound of chords and melody, but I can't think of any now. So I just go on to the Chorus part.

The second day is over.

1コーラス全体ではここまでできました。

▲I have come this far.

あ、そういえば似合うかなと思ってサビに軽くホルン入れといたんだった。

Oh, I forgot to tell you, I'd added the horn to the Chorus.

2日目終了 / At the end of 2nd day

今日は8時間くらい。リズムを組むのに時間かかっちゃいました。

ファンタジーな感じになってきて、僕の好み全開ですね。

choroさんから、もっともっとオープンにしてくれという指示がありましたが、難しいですねw 探りつつやっていきたいと思います!

ではまた!

Today I spent about 8 hours. Rhythm took me a long time.

It's getting full of fantasy. I love it!

choro told me to be more open. I will try by best!

Bye!

 

考記事 / References

今回使ったものの記事を貼っておくので参考にしてみてください。

Apps and tools I used today are here.

・【ソフト音源】民族楽器の総合音源「MOTU Ethno2」【再掲】

・あなたも絶対欲しくなる。StudioOneの神機能6つ (Ver.2.6.1)

・【自慢】スティングレイ フレットレスベース(Stingray Fretless Bass)を買った!【再掲】【写真あり】

・【ソフト音源】モダンでソリッドで効果音も使えすぎるSPECTRASONICS Omnisphere レビュー

 

曲に必要なアクセントを導き出す / Leading needed accents
-choro 2日目- / -choro 2nd Day-

1コーラス目サビのざっくりアレンジ / Rough arrangement of the 1st Chorus
-こおろぎ 3日目- / -kohrogi 3rd Day-

-arranging, Choroidea Online
-, , , , ,