Choroideamusic.com

Music Works of choro the Japanese Guitarist

arranging Choroidea Online

「曲に必要なアクセントを導き出す」 -choro2日目- 「choro VS こおろぎ アレンジ対決!」/ Finding out the accents -choro 2nd Day-

2016/02/12

新企画! 作曲の段階からアレンジが完成するまでの過程を全部公開!

Jeeptaギタリストのchoroと作・編曲家のこおろぎによるアレンジ対決方式で、ひとつの作曲された未アレンジ曲のアレンジの過程を、それぞれに公開!

Brand-new project! The whole process of music arrangement will be revealed here!

This is an arrange duel by the guitarist of Jeepta, choro and a composer/arranger Kohrogi. They arrange the same music and reveal the whole process on this site.

詳しい企画内容、二人のプロフィールについてはこちら。
The details are here.
http://choroideamusic.com/choro-vs-kohrogi/

楽曲応募の中から、今回選ばれた作品はこちら。
The lucky singer-song-writer who won the privilege of arranging is here.
gPyymULL_400x400
「作曲について語るマモルさん」こと、「はと」さんの楽曲『HM』。
Mr. Hato a.k.a. "Mamoru-san who talks about composing" and his song "HM."
https://twitter.com/eminem_san


▲HM original

この楽曲を使用させて頂き、アレンジが完成するまでの過程をお見せしていきます!
Choro and Kohrogi are going to arrange this song and you can see the whole process of it!

ごしらえ / Mise en place

choro-ss
さて、2日目。
1日目にたくさん聞き込んだので、やっと2日目に少し手を付けていく作業に入ります。

てなわけで、ドラムトラックを追加。

Here I am on the second day.
On the first day, I did enough listening, today I will start to work.

I add a drum track.

ドラム

ドラム1

上の画像の感じで、ハイハットだけ打ち込んだドラムパターンをいくつか試す。
音はこちら。

Like above, I make several patterns of Hi-Hat.


▲Drum pattern #1


▲Drum pattern #2


▲Drum pattern #3

さて、何をやっているかわけがわからない方も多いかと思いますが、簡単に言うとアクセントを知る作業です。
いきなり色々入れてしまうと、こんがらがってしまうので、このくらいシンプルにすると頭でバスドラやスネアが鳴ってくれたり、ハイハットも欲しいところ欲しくないところ見えてきます。

なんとなく全体像が見えてきたので、ここからスネア、バスドラを加えてデッサンしていきます。

Well, some of you may not know I'm doing now. In a simple term, I try to find out where to accent.

Such simple tracks give me imagination.
Automatically, bass drum, snare drum start to play in my head. As for Hi-Hat, I can tell where to have it and where not to have it.

The picture is getting clear now. I start to add snare drum and bass drum.

ドラム4バスドラ加え


▲Snare drum added


▲Snare and bass drum added

ベースを入れる / Add tentative bass

何となくデッサンが出来たところでベースを加えていきます。

普通は、原曲にコードが付けられている時は、作曲者のイメージが含まれていることが多いのでコードも変えずにそのまま作業しますが、今回は自由にコードを変えさせて頂くことを前提で編曲しています。

Next, I add bass.

Usually I don't change chords when the original has them, because the composer should have strong feelings for his/her chords. But this time, the condition is that changing chords is ok.

ベーストラック追加

まずは、原曲の弾き語りのコードのベース音をそのまま打ち込む。

At first, I use root notes of the original chords.


▲Root notes added

元の弾き語りは、ずっと、C→Emの進行。

The original chords are repetition of C and Em.

ベーストラック追加コード付

 

一番オーソドックスな楽曲は、Aメロ→Bメロ→サビといった感じがメロだけやコード進行だけで分かるけど、今回の楽曲は、Bメロ→Bメロ2→サビとか、Aサビ→Bサビ→Cサビのような雰囲気。
こういう楽曲もたくさんあるし、コードがループしててかっこいいんですが、今回は、この楽曲をAメロ→Bメロ→サビという方向に持っていきたいので、ベース音をいじってみる。

Usually, Japanese music is made like 1st Verse, 1st Pre-chorus then Chorus and you can tell that easily when you listen to the melody. But this song is like 1st Pre-chorus, 2nd Pre-chorus then Chorus, or ChorusA, ChorusB then ChorusC.

This is not so rare, and I think the looped chords is cool. But I want this song to be ”1st Verse, 1st Pre-chorus then Chorus" pattern. I arrange the root notes.

ベース仮完成

一番大きな変化は、サビの前を「B音」に変えたところかな。
これだけでも、サビ感が出てくる。

The biggest point is the note B. This gives the expectation toward the Chorus.


▲Tentative bass added

2日目終了 / At the end of 2nd day

choro-ss
本日は、2、3時間の作業といったところでしょうか。
下準備の段階は、何度も聴き返すのにけっこう時間を使います。

上にも書いたけど、改めてこの曲のアレンジは難しいな、と感じてます。

アレンジに関して言ってしまえば、アカペラの段階でAメロ、Bメロ、サビがはっきりわかる曲は、正直余計なことしないほうがかっこ良かったりするんですよね。

今回のは、元々そういう流れじゃない曲を、そう持ってこうとしているので、大変難しい。
だけれど、言い換えれば、アレンジによって大きく変化する曲だということです。

では、次回をお楽しみに!

Today, it took a couple of hours.
During preparation, it takes a lot of time listening.

This song is really hard to arrange, I think.

If the song is the Japanese standard pattern : 1st Verse, 1st Pre-chorus then Chorus, it's cool, it's OK. I'd rather not try to do anything to change it.

The original is not such pattern, and I try to make it into one, so it's very hard. But in other words, the song will change drastically by arranging.

Don't miss the next day!

 

『仮のベースとA、Bメロを考える / Tentative bass, Verse and Pre-chorus』こおろぎ 2日目

『曲に必要なリズムを導き出す』choro 3日目

 

-arranging, Choroidea Online
-, , , , ,